7 NAJBARDZIEJ SPEKTAKULARNYCH PUNKTÓW WIDOKOWYCH W ATENACH

Ateny to miasto, które oferuje nam niesamowite punkty widokowe! Wybraliśmy spośród nich 7 najciekawszych miejsc, gdzie zobaczycie piękną i za każdym razem inną perspektywę na starożytne miasto Greków. W naszej subiektywnej klasyfikacji znalazły się zarówno oczywiste lokalizacje jak wzgórza, ale również pozycje niebanalne jak restauracje. Uwielbiamy podziwiać widoki z góry 🙂 Poznajcie je z nami!

Wzgórze Akropolu

To najpopularniejszy punkt widokowy w Atenach ze względu na zabytki znajdującego się na jego obszarze (szerzej opisałam w poście TOP 10 ATRAKCJI W ATENACH), zobaczycie widok 360 stopni na całe Ateny i ich okolice. Cały Akropol otoczony jest wysokim, kamiennym murem. Najwyższy punkt wzgórza wyznacza flaga Grecji i mini taras widokowy skierowany w stronę lądu. Z tarasu rozciąga się panorama, a na niej m.in. Świątynia Zeusa Olimpijskiego czy Stadion Panateński. Na pewno Waszą uwagę przykuje również charakterystyczne wzgórze na pierwszym planie – to Lycabettus, o którym przeczytacie niżej.

Anafiotika

Bajkowa dzielnica Aten (również opisana w  poście TOP 10 ATRAKCJI W ATENACH), położona u podnóży Akropolu, na jego zboczu. Ciekawe miejsca widokowe znajdziecie już podczas jej zwiedzania, które polega głównie na wchodzeniu po schodkach 🙂 Jak już wejdziecie na samą górę Anafiotiki (czyli tam gdzie nie ma drogi wyżej) znajdziecie się na małym tarasie widokowym. Po wizycie na Akropolu nie zrobi to na Was wielkie wrażenia, ponieważ widok jest praktycznie ten sam tylko z niższego poziomu, dlatego polecam wybrać się tam wcześniej, najlepiej jako pierwsze miejsce widokowe.

Wzgórze Aeropagu

To niewielkie wzgórze znajdujące się przy samym Akropolu, od strony Propylejów. Możemy dojść do niego z Plaki ulicą Theorias (prostsze wejście – schodki) lub z rejonu Thissio idąc drogą Dionysiou Areopagitou (trudniejsze wejście – polna ścieżka w górę). Wzgórze nie jest wysokie, ma jedynie 115 m n.p.n., a wejście jest bezpłatne. Aeropag powstał z nierównych, wystających skał co trochę utrudnia poruszanie się po nim, jednakże zbudowano tam drewnianą kładkę, więc w wygodnym obuwiu można spokojnie wejść, nawet po zmroku. U podnóży Aeropagu znajduje się Agora Ateńska, z lewej strony góruje nad nim Obserwatorium Narodowe, natomiast z prawej strony wyłania się Lycabettus. Miejsce jest bardzo popularne, szczególnie o zachodzie słońca i wieczorami, kiedy to można stamtąd podziwiać pięknie oświetlony Akropol i widok na całe miasto. Koniecznie się tam wybierzecie z własnym zaopatrzeniem 😉 My tak spędziliśmy ostatni wieczór w Atenach, celebrując go lampką wina i wspaniałą panoramą.

Pnyks (Pnyx)

Małe wzgórze znajdujące się poniżej Obserwatorium Narodowego, naprzeciwko Akropolu od strony Propyleji. Pnyks (Pnyx) jest zielonym punktem na mapie Aten i obecnie należy do terenu parku miejskiego. Miejsce to odkryliśmy przypadkowo, idąc od strony Obserwatorium w górę, żwirkową ścieżką. Dotarliśmy do tajemniczej kopuły i już tam zaskoczył nas piękny widok na Akropol. Dalej zeszliśmy kawałek w dół i tak znaleźliśmy się na Pnyksie. To było nasze wielkie odkrycie w Atenach, bo wcześniej nie słyszeliśmy o tym miejscu ani nigdzie nie znalazłam informacji o nim robiąc przedwyjazdowy research. Bardzo nam się tam spodobało, bo nie było praktycznie nikogo poza jednym panem z psem, wkoło otaczała nas sama zieleń, a przed nami górował Akropol. Pogoda była cudowna jak na pierwsze dni marca, słońce świeciło na bezchmurnym niebie, ściągnęliśmy kurtki i zrobiliśmy sobie małą przerwę. W takich okolicznościach witaliśmy wiosnę 2019!

Wzgórze Filopapposa (Filopappou)

Udaliśmy się na to wzgórze Filopapposa zaraz po przerwie na Pnyksie, gdyż znajduję się ono przysłowiowy rzut beretem. Wejście nie należy do wymagających – jest mocno wypłaszczone i są szerokie schody. Już w drodze na szczyt podziwiamy wspaniałe widoki na Akropol. Na górze, podobnie jak na Aeropagu są skały. Zobaczycie tam też okazały pomnik konsula Filopapposa. Widok rozciąga się aż po samo morze, a konkretnie Zatokę Sarońską. Schodząc w dół warto iść inną ścieżką (a jest ich kilka) i sprawdzać różne zakamarki, bo tam kryją się miejsca z przepiękną panoramą Akropolu.

Wzgórze Likavitos (Lycabettus)

Znajduje się najdalej od Akropolu i najlepiej podjechać tam metrem (dokładne wskazówki dojazdu znajdziecie w poście JAK DOJECHAĆ I PORUSZAĆ SIĘ PO STOLICY GRECJI). Na wzgórze można wejść lub wjechać kolejką cable car (7 euro od osoby w dwie strony). Zdecydowaliśmy się na kolejkę, bo liczyliśmy na ładne widoki podczas jazdy, poza tym wzgórze wygląda dosyć stromo z daleka i obawialiśmy się czy wejdziemy w zwykłych adidasach. Wyobraźcie sobie jak wielkie było nasze (i współpasażerów również) zdziwienie, kiedy po starcie kolejki okazało się, że ŻADNYCH widoków nie będzie, bo kolejka jedzie w ciemnym tunelu! To jednak nie był koniec naszego rozgoryczenia, bo na górze zobaczyliśmy, że można spokojnie wejść asfaltową, krętą ścieżką, bez najmniejszych problemów i opłat! Tym sposobem wyrzuciliśmy 14 euro w błoto i muszę przyznać, że były to najgorzej wydane pieniądze w ciągu naszych 3 lat podróżowania! Na szczęście widok zachodzącego słońca i ogromna panorama na każdą stronę świata złagodziła nasze nastawienie. Ludzi było dużo, mimo że poza sezonem, także miejcie to na uwadze planując wycieczkę tam. Na tarasie widokowym jest mało miejsca, a dużą jego cześć zajmuje kaplica św. Jerzego i dzwonnica, dlatego warto zejść troszkę niżej na ścieżkę i tam zająć wygodne miejsca przed zachodem. A potem już tylko podziwiać ten nieprawdopodobny spektakl światła:)

Restauracja i bar 360

Wejdziecie tam za darmo, ale jeśli chcecie spędzić trochę więcej czasu na podziwianiu widoków (a zapewniam Was, że zechcecie!) kupcie drinka albo kawę i rozkoszujcie się bliskością Akropolu widzianego znad placu Monastiraki. Więcej o tym miejscu przeczytanie na końcu posta GDZIE WARTO ZJEŚĆ W ATENACH?. Pod żadnym pozorem nie przegapcie tego miejsca!

To było 7 najbardziej spektakularnych widoków, jakie odkryliśmy w Atenach! Jeśli znacie inne, godne uwagi punkty z panoramą na stolicę Grecji chętnie przyjmiemy Wasze rekomendacje!