BOLONIA – TURYSTYKA SAKRALNA, NIE TYLKO DLA WIERZĄCYCH!

Turystyka sakralna, czyli zwiedzanie kościołów i innych zabytków związanych z religią jest według nas nieodłącznym elementem poznawania danego miejsca. Nie chodzi nam tutaj o to, by iść na mszę czy się modlić (chociaż oczywiście nie mówimy, że ktoś ma tak nie robić jak chce!), ale chodzi nam o to, by traktować te miejsca jak każde inne zabytki, będące częścią kultury miasta czy regionu. Dlatego nie trzeba być wierzącym, by po prostu wejść do kościoła czy bazyliki i zobaczyć jak wygląda wewnątrz. Pamiętajcie jednak, żeby zachować przy tym należyty szacunek dla miejsca i wierzących!

W Bolonii padł nasz rekord – weszliśmy do największej liczby kościołów ever! Co więcej Bolonia jest dla nas miastem numer jeden (przynajmniej na ten moment) jeśli chodzi o zabytkowe kościoły. I to nie chodzi o ich liczbę, ale o wrażenie jakie na nas zrobiły! Pokrótce przedstawię te najpiękniejsze – kolejność nieprzypadkowa 😉

Zdecydowany numer jeden to gotycka bazylika San Petronio przy Piazza Maggiore. Największy i najważniejszy kościół w Bolonii. To potężna budowla (siódmy co do wielkości kościół w Europie!), dlatego największe wrażenie robi jej ogrom. Ponoć po przebudowie była wyższa niż Bazylika św. Piotra w Watykanie, ale nie spodobało się to jednemu z papieży i nakazał obniżenia świątyni. Wchodząc do środka nie spodziewaliśmy się tak dużych przestrzeni i wysokiego sklepienia (47 metrów), dlatego to był dla nas efekt „wow”. W bazylice dominują kolory bieli i cegła. Po bokach są mniejsze kaplice, każda inna, z czego kilka z nich jest płatnych, w tym najsłynniejsza Cappella dei Re Magi z freskiem „Niebo i piekło” Giovanni’ego da Modena. Kolejnymi atrakcjami na skalę międzynarodową są najstarsze organy na świecie oraz zegar słoneczny, przez który przechodzi promień słońca wskazując na posadzce dzień i miesiąc. Wejście do bazyliki jest bezpłatne, ale już robienie zdjęć kosztuje 2 euro. Jak już wcześniej pisałam przy okazji punktów widokowych, bazylika oferuje także wejście na taras widokowy.

Numer dwa to romańska bazylika Santo Stefano. Inna nazwa tego kompleksu to siedem kościołów. Każdy z nich miał symbolizować mękę Chrystusa. Obecnie w skład kompleksu wchodzą już tylko 4 kościoły: Kościół Krzyża, Kościół Grobu i Kościół św. Vitale i św. Agrikola, które są połączone dwoma dziedzińcami. Tutaj odetchniemy od głośnego zgiełku miasta i przeniesiemy się do bardzo odległych czasów. Całość kompleksu ma niepowtarzalny spokojny i zarazem mroczny klimat. Z ciemnych świątyń wychodzimy pod jasne krużganki. To najbardziej historyczny kompleks kościołów w Bolonii, który po prostu trzeba zobaczyć! Dla zwiedzających dostępne jest również niewielkie muzeum. Wstęp codziennie w godzinach 8-19, bezpłatnie.

Na trzecim miejscu jest kościół San Michele in Bosco, spod którego możemy oglądać piękną panoramę Bolonii opisaną w 3 NAJLEPSZE PUNKTY WIDOKOWE W BOLONII. Kościół tworzy kompleks architektoniczny razem z klasztorem należącym niegdyś do Oliwetan. Jako ciekawostka na terenie kompleksu znajduje się również szpital ortopedyczny, ponoć jeden z najlepszych na świecie. Wejście jest bezpłatne i kościół jest naprawdę piękny, ale o tak wysokiej pozycji na mojej liście decyduje bardziej jego położenie na wzgórzu, zadbane otoczenie i przede wszystkim panoramiczny widok na całe miasto.

Czwartą pozycję zajmuje bazylika San Domenico oraz przylegający do niego klasztor zakonu Dominikanów. Kościół o wnętrzu barokowym przez wiele lat wzbogacał się o dzieła znanych artystów, w tym Michała Anioła. Z kolei na organach piszczałkowych znajdujących się w Kaplicy Różańcowej grał sam Mozart. W drugiej Kaplicy – św. Dominika znajdują się jego szczątki umieszczone w arce. Jednakże najcenniejszy i monumentalnym zabytkiem jest drewniany chór za ołtarzem. Przedstawia on inspiracje zaciągnięte z Nowego i Starego Testamentu. Podczas zwiedzania zwróćcie również uwagę na ułożone na ziemi pochylone lustra, które optycznie przybliżają malowidła na suficie. Świetny patent, nie widzieliśmy takiego nigdzie indziej! Z kościoła można bezpośrednio przejść do dziedzińca klasztornego Dominikanów. Tam czuliśmy się trochę jak nieproszeni goście, dlatego zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i szybko uciekliśmy. Wejście jest bezpłatne, nam udało się przed samym zachodem słońca ok. godziny 18.

Ostatni, który jest wart  szczegółowego opisania to kościół Santa Maria della Vita znajdujący się przy Via Clavature w ścisłym centrum historycznym Bolonii. Kościół utrzymany w stylu barokowym, z freskiem Madonny della Vita na ołtarzu głównym. Najsłynniejszym dziełem przyciągającym turystów do tego miejsca jest rzeźba, która bardzo realnie przedstawia ludzi lamentujących nad śmiercią Chrystusa, czyli Compianto del Cristo Morto dzieła Włocha Niccolòdell’Arca. Wejście do kościoła jest bezpłatne, jednakże żeby zobaczyć rzeźbę musimy zapłacić 4 euro od osoby. Kościół jest dostępny dla zwiedzających w godzinach 10-19 (rzeźba od 30 minut po otwarciu i do 30 minut przed zamknięciem), poza poniedziałkami kiedy jest całkowicie zamknięty.

W czasie naszej krótkiej wizyty w Bolonii byliśmy jeszcze w dwóch kościołach – Katedrze San Pietro przy Via dell’Indipendenza oraz w kościele San Giovanni in Monte Oliveto, nieco oddalonego od ścisłego centrum. Pierwszy znajduje się nieopodal Piazza Neptuno i jest potężną budowlą, do której wchodzi się z hałaśliwej ulicy pełnej komercji. Od Zary czy McDonlada dzieli nas parę kroków do wejścia przez wyciszające, przeszklone drzwi, tego majestatycznego budynku sakralnego, wtopionego w zwartą zabudowę miasta.

Drugi kościół jest bardziej na uboczu jakby chciał, żeby go odkryć. I tak się stało, trafiliśmy tam przypadkiem idąc ulicą Via Farini. Kościół zdecydowanie mniejszy od poprzednich, które niestety go przyćmiły.

Podsumowując zobaczyliśmy 7 kościołów w ciągu 3 dni pobytu w Bolonii. Jednakże nie zwiedziliśmy słynnego Sanktuarium di San Luca oddalonego od centrum Bolonii o kilkanaście km. Decyzja była świadoma – nie mieliśmy wystarczająco dużo czasu by tam jechać. Jednakże jeśli wybieracie się na trochę dłużej zachęcam do wycieczki tam, gdyż można zobaczyć jedne z najpiękniejszych arkad (a jest ich tam aż 600!) w całej Bolonii, a także rozległy widok na okolicę. Dla nas to dobry powód by kiedyś tam wrócić i nadrobić zaległości. Chętnie dowiemy się czy podczas Waszych podróży zwiedzacie budowle religijne? Dajcie znać jakie jest Wasze podejście do tego tematu:)